onsdag 6 maj 2009

Random stad - Laos

"ANDREAS!!! SITT INTE DÄR OCH VAR SÅ.... GLAAAD!!!" (För att dra sig till minnes en solig sommardag på Liseberg 2008..)

I förgår åkte vi buss i 7 timmar det var jobbigt, för bussen var varm och trång. Men i Laos, kan jag berätta, är infrastrukturen inte på topp. Vi har nu åkt från gränsen i nordväst, och (vad jag tror är) rakt in i landet. En resa som skulle tagit 10 timmar, men som slutade på 13,5. Det är berg och kringelikrok på grusvägar med hål i hela tiden.
På bussarna här när man åker i 13 timmar så visar de inte alltid film, och om de mot förmodan skulle det så är det en thailänsk skitfilm, eller en dubbad Hollywoodproduktion utan textning. Därför får man läsa sig fram. Förutom ett kort avbrott för Tom&Jerry (som inte behöver textning!), och matpaus, fram tills mobilen dog (just precis, jag var tvungen att lysa själv, för det fanns inga lampor) så l
äste jag så gott som hela tiden. Pärm till pärm på Stieg Larssons första ör snart ett faktum. Vi har raggat på oss komplett pocketuppsättning och den första i bunden (och rktigt fint skick!). Men den bundna ligger så fint i en låda och seglar sakta mot Sverige.

Nu får vi väl kolla oss omkring och bekanta oss med valutan. Alla sedlar ser ju lika dana ut! En krona är ungefär 1000 kip, tror vi. Så vi är ju miljonärer!
Sedan imorgon fortgår resan mot Vang Vien (?) för lite tubing. Det är det enda jag vet att man kan göra i Laos, haha! Vi åkte taxi med några britter igår (som vi tillochmed betalade för, då de inte hade inhemsk valuta) hade inte heller hört om något annat. Vet en del om treking i den norra delen, men man kan väl säga att vi lagt det på hyllan en sväng. (Det sa vi efter Tongariro också!)

Det känns överlag som att Laos är billigare än Thailand, men ändå fick vi pröja 70 spänn för en natt på detta guesthouset. Vi har iofs fritt trådlöst internet, egen "hot shower" osv. Så jag antar att det är OK. Motsvarar ju 300 baht, vilket vi betalat som billigast (förutom i norra delen när vi fick ner det till 160 baht) i Thailand. (160 baht är 15 spänn på man, och där var det också gratis Wifi och grejer.)

Nu har Lisa för sig att hon är "värd" att få låna datorn en sväng. Hon sover jämt som en liten tutteduva ända in på lunchtimmarna. Så söt så. Jag ska nog käka en banan. Köpte 13 st för 2kr och 30 öre. Antar att det är OK pris.

Hoppas allt rullar på hemma, så får ni snart se lite mer bilder! Ni som har tillgång till facebook får kolla där, och annars kommer det upp här eller på lisas och på www.bilderLA.blogspot.com (bilderLisaochAndreas betyder det).

Hejsvejs!

2 kommentarer:

  1. Ha, först igen. Här regnar det och blåser. KM för 3-4:an idag. Hoppas det skiner upp på middagen. Själv tar jag på mig sydvästen och går till Åsenskolan. Ser fortfarande ut som om ni har det bra. Kul att läsa era inlägg. Bilderna ( de sista) får jag se en annan gång. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Nu känner jag att det faktiskt är så illa tvunget att jag drar fram pekpinnen och rättar dig lite här.. "slappna av" sa jag faktiskt och inte "glad". Glad får man ju vara hur mycket som helst, är ju ändå liseberg vi snackar om eller hur? =)Men att sitta och slappna av och vifta med armarna innan en potentiell dödsbacke är bara inte helt ok. =)Tänk då hur jag hade reagerat om jag var med när Lisa hoppade bungy. Vette tusan om jag kommit levande därifrån. För övrigt så är det skönt att höra att era sjusovartakter fortfarnade sitter i! och du kanske kunde fed-exa några bananas hem till den fjällhöga norden? 13st för 2kr är inte ica-priser precis så jag tycker vi klubbar det. =) Har'e bäst i Laos! Puss

    SvaraRadera