onsdag 15 april 2009

Tjenrare tjenare!
Nu sitter vi på färjan igen. Från Phi Phi, mot Phuket. Det tar ungefär 1.5 h, och kostar 350 Bath.
Phi Phi var inte riktigt som jag tänkt mig. Alls. Man kommer med färjan till ”hamnen”, ungefär där själva ”stan” är. Inga bilar, och bara polisen har moped. Bara gågator som är max 2 meter breda, på kullersten. Hemtrevligt, mysigt, litet. Varmt. Mycket restauranger, barer, hotell och bungalows. Folk överallt. Speciellt svenskar. Vi träffade en gammal MB, Fred, som jobbar sm dykinstruktör här. Han sa att det var mycket mer svenskar nu, än för ett par veckor sedan, men vi kom snart fram till att det var påsklovet som spökade. Hehe.
Vi fixade ett rum på en liten höjd ganska nära (vad jag fattade som ) huvudstranden. Stället var mysigt och relativt billibgt. Stranden var äcklig och liten. Först idag, sista dagen, var vattnet klart och inte grummligt. Stranden var liksom bara (lätt uppskattat) 5-6 meter i bredd, och kanske 500-600 m lång.
Thaiar som vill sälja longboatresor über alles, och ett jäkla tjöt på dessa. Jag menar, när samma kille frågar för 5:e gången på 20 minuter så blir man irriterad. Menmen, det gör väl inte så mycket antar jag.
Den 13 april var det nyår. En jäkla barnslig fest. ”Get your gun here” står i alla stånd och affärer. Vattenpistoler alltså. Det är ett sjuhelsickes vattenkrig, hela dagen lång. Thailändare, turister, barn, gamla, ja, alla springer om kring och häller vatten på varandra. Tom de som inte vill, vilket är tråkigt. Vi kom först upp i skiten när vi hade väskor, kläder och allt. Då var det bara riktigt jobbigt och man blev mest sur på allt och alla. Sedan gick vi och stoppade våra saker en plastpåse osv. Då var det mycket roligare. Hehe. Men personligen tycker jag bara att alla ska växa upp lite och sluta slösa på dyrbart vatten. (speciellt turister köpte ju drickvatten och öste runt. Himla slöseri).
Snackat med Fridorna också. De håller till i Phuket ,så nu får vi väl letat upp dem också. Nu har de smitit från oss två gånger! Först Sydnet, och sedan Phi Phi. Hehe. Ett kärt återseende av gamla frugan från dagis.
Nu när vi kommer fram ska vi först kirra något fint ställe att bo på. En utav personalen på båten har rekomenderat oss ett ställe som kostar 800baht, om vi bokar genom honom, annars 1000. Men det blir nog inte aktuellt. Vi söker oss mer mot under 500 baht, för att inte ruinera oss med en hotellkostnad som vi ändå inte utnyttjar (då vi knappt hänger i hotellet liksom). Visserligen är det skönt med AC, men fläkt duger prima hitills. Vi överlevde trots allt 4 veckor på Fiji. Varmare, INGEN elektrisitet. (=ingen AC eller fläkt). Så det fixar vi allt.
Nu när vi har varit här ute har vi inte sett en regndroppe. När vi först anlände til Satun (direkt från Malaysia) öste det ner mer än någonsin. Men sedan vi kom till Ao Nang har vi inte sett till det. Gutt e väl det. (ska inte säga för mycket, ser lite grått ut ute nu).
Hoppas att det är fint/finare på/i Phuket än detta, för detta var inte mycket att hänga i granen. Jag vet att vi säkert äe rysligt bortskämda nu efter Fiji, och att alla åker till Phi Phi för att det är så fint osv, men fasen, inte speciellt någonstanns. Hörde att Fridorna också tyckte att det sög, men att phuket skulle vara mycket bättre. Vi har fortfarande förväntningarna höga om Koh Tao, som ska vara fint. 34 m fri sikt hörde jag någon säga. Det duger för mig. 
Ibland när kvällarna är tråkiga och sega (om det regnar tillexempel) ser vi på film. Med laptopen är det så mycket lättare än inte. Visserligen går det att hyra DVDspelare för 50:- natten, men ändå. Idag köpte vi 12 nya filmer, för 7 kr stycket. Inte helt fel. Olagliga, nerladdade priatkopior iofs. (vilket försätter mig i en viss typ av dubbelmoralsdilemma) Men jag känner att det får funka för tillfället. Får väl rentvå mig själv genom att köpa alla officiella när jag kommer hem. Har ju förövrigt köpt en o-officiel bandtröja också. Hade den inte vart så jäääkla snygg så hade det ju givetvis inte blivit någon affär, men nu var den ju det.
Vi fick aldrig se Kristofer med familj igen. Tror att det har åkt hem igen. Fred sa att det var minst 2 till från Lysekil här just nu. Riktigt möe folk.
Yeahyeah, nu börjar batteriet tryta, och ”storlek 37” väntas på att bli läst. Kan förövrigt recka ”Dödens Kemi” av Simon Beckett för er. En klassisk morddeckare i still med Stiegs trilogi. Oväntad, spännande (jag satt upp till halv 4 i natt och läste färdigt, sjukt spännande), och bra. Personliga dilemman och relationer blandat med blod, mord och tortyr. En jäkla soppa helt enkelet! Underhållande läsning, men bara ”snabba kalorier” (som Ool hade uttryckt det). Roligt för stunden, då (jag inte tror) att det finns en uppföljare. Man vill ju alltid veta vad som händer sedan. (”jag har ju tatt tio klunkar, men vad händer seeeen???” ´- Peace and Love 08- interskämt).
Hej på er!

3 kommentarer:

  1. Snabba kolhydrater menar du väl?

    Nu slår vi snart upp budörrarna här hemma, synd att du missar det, ha det

    SvaraRadera
  2. hej! jag tror jag såg ool en dag på smögen under påsk.. jag har precis läst ut den boken du köpt, "män som hatar kvinnor", tyckte den va långdragen som fan.. men va ju tvungen o läsa den när alla tjöta. plus att jag ska gå på den på bio. hoppas allt e bra! kram

    SvaraRadera
  3. Hej Andreas!
    Låter som ett smart drag att söka lyckan på östra sidan istället, tror att det är mera nemo och mindre nyårsfest! =) Kan varmt rekommendera Koh tao. Jag älskade det stället. Jag har precis mejlat iväg ett mejl till lisa med thai-tips som ni kanske kan dra nytta utav, vem vet! Hela famlijen hälsar så gott! Annika-låten spelas fortfarande flitigt!

    SvaraRadera