måndag 8 juni 2009

Bangkok, Pattaya och hemfard!

Hejhejhej! Nu sitter vi for sista gangen vid internetcafe. Vaskorna ar packade och hotellet utcheckat. Bussen till flygplatsen ar bokad och biljetterna har letats fram. Det har gatt sa rysligt fort, sa man kan inte fatta att jag ar ungefar ganska exakt over Alperna imorgon vid denna tiden (lokal tid dvs 10.20. Ett stort tack till alla som har last och kommenterat vara bloggar under de 21 vckor vi har varit pa fri fot. Varit uppmuntrande!

Under veckan som har gatt har vi bott pa samma stalle, mtt pa KoaSan Road( Jag vet fortfarande inte vad denna gatan heter, eller hur det stavas. Bara hur det later nar man sager det!) Vi har akt tuktuk och taxi runt i staden och kollat pa ratt mycket. Cinatown, de MEGAstora shoppingcentrana, Weekendmarket (15 000 sma butiker i form av en marknad) osv. Forst igar nar jag akte till Pattaya och insag hur blasta vi bliit pa alla resor som vi tog tag i oss sjalva. Nu ska jag Beratta. Jag steg upp kl 06 for att aka en 2.5 h bussresa till Pattaya. Kirra Hard Rock Cafe-troja och aka tillbaka. ar pa gatan kan man aka minibuss for 350 baht, men det tyckte jag var rena ranet. Istallet var jag tvungen att betala 200 baht for taxi till busstationen (!) (efter ordentligt med prutning ocksa!) och sedan 100 baht for sjalva bussresan. Visst, inte sa mycket att gora vid det. Val i Pattaya aker man flakbil till Beach Road(centrum) for 20 baht fran stationen. Men det ar ju inge problem. Jag hittade Hard Rock med en gang och kopte trojan oc \h tog kort. Sedan kopte jag fukost och satta mig pa stranden en stund. Och efter det -Bangkok. Nu kommer det: Den busstationen jag kom till var tydligen annu langr bort fran dar vi bor och alla taxi gubbar ville ha 500 baht for den resan. Aldrig i livet att jag betalar 500 for 25 minuter, nar jag bvetlat 100 for 2.5 timmar! Sa jag utforskade det lokala bussnatet. Allt star pa Thai, och man fattar inte ett skit, men jag traffade Paipe. En 22 arig lararstudernade student som bor vid Siam Square. Han visade mig vilka bussar jag skulle byta mellan osv. Visst, det kanske tog en stund langre, men jag betlade 7 baht ocksa. Och det visar sig ju nu att vi hade kunnat aka buss for 7 baht (eller tom gratis med en gratisbuss som gar visa strackor. Bland annat Koa San Raod - MBK som vi betalat 100 baht for annars. - Nu gratis). Sa det ska vi gora nu. Hehe.

Annars har vi faktikst inte gjort sa mycket. Vi gick ut en kvall och drck ol med en kille, Markus, fran Goteborg och hans hollandska ragg. Da traffade vi Adam och Marc fran Kanada, som vi trekade med i 3 dagar i Chiang Mai! Skitroliugt att traffa dem! Jareld hade akt hem, och de skulle aka igar. Och nar jag akte bussen har o mdagen sag jag en annan kille som vi traffade pa Tubingen, en fran Stockholm som jag inte kommer ihag namnet pa. Och i morse sag jag en annan kille fran Tubingen (han som ser ut som Russel Hammond, eller Dave Grohl. Vissa menar att han aven ser ut som Jesus. Vilket inte ar sa langt ifran sanningen iofs). Man ser folk over allt, vilket ar kul. Folk man akt buss med, eller traffat ute eller vad som helst. Kul!

Nu ska vi aka pa bio en sista gang och ta de storsta lyxstolarna dar man far en typ 1-klass flystol och obegraansat med popcorn!

Det har varit under bara manader och man kan inte annat an att langta tillbaka. Men saklart blir det skont att komma hem. Har i Asien kanner jag mig smutsig och acklig hela tiden. Aldrig rent. Har omkvallen nar vi akt tuktuk satte jag en tejpbit pa halsen. Nar jag drog bort den hade jag ett vitt strack. sa mycket avgaser ar det. Vi ar nog forgiftade bada tva. till skillnad fran USA, Nya Zealand, Australien osv dar allt ar rent och bara allmant fint.

Nasta gang blir det Kanada, mer USA, sydon pa Nya Zealand, Japan och transibiriska jarnvagen (Kina, Mongoliet, heela Ryssland) och Indien. Kul att ni har foljt med, vi ses nasta gang!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Ett STORT tack för att ni har bloggat så mycket så att vi har kunnat följa er på denna fantastiska resa. Utan bloggen och alla mail vet jag inte hur jag skulle överlevt dessa 5 mån. Har saknat dig jättemycket. Vi ses på Landvetter i morgon!

    Puss och kram

    SvaraRadera
  2. nästa gång..? det får du inte för mamma! då får du vänta tills du e 37 och får flytta hemifrån. LOL!

    SvaraRadera
  3. Tjena!

    Det är bara att hålla med Bodil!
    Det har varit riktigt roligt att läsa och kunnat se bilder genom eran resa!

    Imorngon så kommer ni äntligen hem, du får slå en pling när du är på Berg-Hans;)

    Ciao

    SvaraRadera